Zarząd Oddziału Wojewódzkiego
Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów
Policyjnych we Wrocławiu
z/s w Jeleniej Górze
Jesteś tutaj KOŁO JELENIA GÓRA    /     WYCIECZKI, IMPREZY    /     Trójmiasto 2019    /     Tekst: Powiększ / Zmniejsz Drukuj stronę
Adres: ul. Kiepury nr 32, 58-506 Jelenia Góra, Tel.: 75 75 20 496, Kom.: 501 545 084, E-mail: seirpjeleniagora@interia.pl

Trójmiasto 2019

SZYMBARK - TRÓJMIASTO -  MALBORK 2019

W dniach 11 - 13 września 2019 roku, Zarząd Koła Nr 1 SEiRP w Jeleniej Górze, zorganizował dla swoich członków wycieczkę do Trójmiasta. Przy tej okazji odwiedziliśmy również Szymbark i Malbork.

Z Jeleniej Góry wyjechaliśmy w 42 osobowej grupie wczesnym rankiem. Do miejscowości Szymbark na Kaszubach dotarliśmy w godzinach popołudniowych. Tam właśnie, w sercu Szwajcarii Kaszubskiej w Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, zbudowano orginalny  Dom Do Góry Nogami, którego zwiedzanie dostarczyło nam trudnych do  opisania wrażeń błędnika. Nie wszyscy wytrzymywali wizytę wewnątrz tego domu. Podziwialiśmy też rekordowo długie deski świata cięte z jednego pnia drzewa,oraz wysłuchaliśmy historii z nimi  związanych.

Szymbark stał się również miejscem Zjazdów Światowego Dnia Sybiraka. Corocznie sybiracy z całego świata spotykają się w Szymbarku w dniu 17 września, by przypomnieć  prawdziwe losy zesłańców. My zwiedziliśmy fragment bunkra i podziemnego stanowiska dowodzenia Gryfa Pomorskiego, a także Dom Sybiraka, pociąg z bydlęcymi wagonami i parowozem, którym wywożono Kaszubów na Sybir i wiele innych podobnych miejsc.

Następnym etapem naszej wycieczki była Gdańska Starówka. Przeszliśmy Traktem Królewskim, podziwiając i słuchając bogatej historii miasta, przekazanej nam przez przewodnika pana Zbigniewa. Brama Wyżynna z XVI wieku, Złota Brama, ulica Długa z przepięknie odrestaurowanymi kamienicami, Ratusz Głównego Miasta, Długi Targ, Dwór Artusa z Fontanną Neptuna - to tylko niektóre z pięknych zabytków Gdańska.

Pełni wrażeń zameldowaliśmy się w hotelu. Następnego dnia zaplanowano przejazd do Gdańska Oliwy. Zwiedzaliśmy uroczy park Oliwski, Katedrę oraz wysłuchaliśmy koncertu organowego. Dalszym celem naszej wycieczki był port w Gdyni oraz okręt Muzeum ORP Błyskawica. Mieliśmy wiele szczęścia, bo z bliska oglądaliśmy statki Dar Młodzieży i Dar Pomorza, które aktualnie stały w porcie.Następnie zwiedziliśmy Molo w Sopocie, a po ciepłym posiłku w jadłodajni Harcówka, przemieściliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku. Wystawa stała poświęcona jest historii Solidarności oraz zmianom, jakie dokonały się pod jej wpływem w Europie Środkowej i Wschodniej.Sama ekspozycja zajmuje około 3000 m2 na I i II kondygnacji budynku. Podzielona jest na siedem sal . W trakcie zwiedzania zanurzamy się w historii opowiadanej przez archiwalne przedmioty, dokumenty, rękopisy, zdjęcia i projekcje wideo. Każdy odwiedzający ma szanse odnaleźć swoje własne odniesienia do historii i współczesności.

W trzecim dniu naszej ciekawej wycieczki zawitaliśmy do Malborka. Zwiedzaliśmy gotycki zamek w Malborku wzniesiony przez Krzyżaków w latach 1274-1457 jest jedną z największych twierdz średniowiecznej Europy. W latach 1309-1457 był siedzibą mistrzów Zakonu Krzyżackiego. Zamek na przestrzeni wieków był niszczony, odbudowywany i przebudowywany, ale zachował się do dziś i jest ogromną atrakcją, nie tylko turystyczną tej części Europy.

Pełni wrażeń, trochę zmęczeni ale zadowoleni,  do Jeleniej Góry wróciliśmy późną nocą.